
De Oterleker Brandweerstaf
Een Glorieus Stuk Erfgoed in de Wereld van de Brandweer In een wereld die snel verandert…
Amsterdam Airport Schiphol droeg maandag 30 juni 2025 twee bijzondere brandweervoertuigen over aan Korpora. Namens Schiphol hebben de heren H. Harding en E. Paap de voertuigen officieel overgedragen. De schenking betreft een crashtender van het type MAC11-7111 en een rupsvoertuig van het type Hagglunds BU206. Beide voertuigen zijn actief ingezet binnen de luchthavenbrandweer. Het transport met twee diepladers werd gesponsord door de firma Hoogwout.
Crashtender MAC11-7111: krachtpatser voor vliegtuigincidenten
De MAC11-7111 is een drie-assige Major Airport Crashtender, gebouwd in 1996 door Kronenburg BV. Het voertuig werd aanvankelijk ingezet door de Koninklijke Marine en is sinds 2014 operationeel geweest bij de luchthavenbrandweer van Schiphol, op post Sloten.
Met een topsnelheid van 112 km/u en een bluscapaciteit van 6000 liter per minuut bij een druk van 12 bar is de crashtender ontworpen voor snelle en doeltreffende inzet bij vliegtuigincidenten. De blustanks hebben een inhoud van 11.000 liter water en 1550 liter schuim, die worden afgegeven via een dak- en bumperkanon.
De bemanning staat 24 uur per dag paraat om binnen 45 seconden te vertrekken. Binnen drie minuten moet het voertuig elk incident op de start- en landingsbanen kunnen bereiken. Dit vereist dat de brandweerlieden in minder dan een minuut moeten wakker worden, zich aankleden, naar het voertuig rennen, het voertuig starten en uitrukken.
Hagglunds BU206: held van de Poldercrash
Het tweede voertuig betreft een rupsvoertuig van het type Hagglunds BU206 met aanhanger, dat sinds 1995 dienstdeed bij de brandweer van Schiphol. Het verwierf bijzondere bekendheid door zijn inzet tijdens de crash van Turkish Airlines-vlucht 1951 bij de Polderbaan op 25 februari 2009. Dankzij zijn rupsbanden en all-terrain capaciteiten bewees het voertuig zijn waarde bij reddings- en transporttaken op moeilijk begaanbaar terrein.
In Nederland zijn slechts drie van deze voertuigen als brandweervoertuig ingezet: twee op Schiphol en één op luchthaven Rotterdam. Het Schiphol-exemplaar onderscheidt zich door zijn uitgebreide en goed gedocumenteerde inzetgeschiedenis.