Arnold Kamphuis, opziener bij de politie in Nederlands-Indië
Van bakkersleerling tot inspecteur van politie 1e klasse in het voormalige Nederlands-Indië, de persoonsdocumentatie van A….
Korpora mocht zich in 2023 verheugen in een behoorlijk aantal aanwinsten, waaronder zeer belangrijke, inclusief complete historische verzamelingen en ensembles.
Hieronder bevindt zich ook werk van kunstenaars en ‘kunstemakers’. Kunstwerken die hulpverleners en/of hulpverlening verbeelden kom je niet elke dag tegen. Als het gaat om tekeningen, aquarellen en schilderijen zie je in de handel overwegend landschapstaferelen, stillevens, portretten en genretaferelen. De eerste en de twee laatste categorieën bieden wel kansen, maar in de praktijk valt het tegen.
Het is opmerkelijk dat Korpora in korte tijd drie in meerdere opzichten totaal verschillende werken op papier en op doek wist te verwerven met de Nederlandse politie als onderwerp. Een verklaring hiervoor is onder meer dat conform het nieuwe verzamelbeleid van Korpora actief wordt verzameld op de neerslag van de publieke veiligheid in de beeldende kunst. Als je er daardoor meer op gaat opletten, dan kom je ook meer tegen. Daarnaast beschikt Korpora over drie conservatoren tegen een bij haar voorloper, het Nationaal Veiligheidsinstituut.
De drie voornoemde werken worden behandeld in Veilig. Jaarboek Korpora, Erfgoed Publieke Veiligheid, nummer 1, verschijningsdatum 1 april 2024.
Hier staat het op een veiling aangekochte schilderij centraal. Het betreft een fraai doek van de bekende Rotterdamse schilder Adrianus Philippus (Adriaan) de la Rivière (1857-1941). De la Rivière schilderde tussen 1880 en 1940 sterk verhalende genrestukken van het leven van alle dag in de stad en op het platteland, in een speelse, impressionistische stijl.
Op dit doek (58 x 50 cm) uit 1880 of iets later zien we hoe een Rotterdamse politieagent, duidelijk herkenbaar aan de kleur groen in zijn uniform, samen met een burger een vermoedelijk dronken korporaal van de schutterij opbrengt. De politieagent draagt in zijn linkerhand het wapen, een (schutters)buks, van de schutter. Linksachter de nieuwsgierige menigte is de toren van de Laurenskerk van Rotterdam te zien. Het werk is signed all over, dat wil zeggen: aan de stijl is meteen te zien door wie het geschilderd is.
Het schilderij had in de loop der jaren wat geleden en is na restauratie ook nog eens veel aantrekkelijker geworden. Het is wat lichter geworden en de belangrijkste winst is dat een hinderlijke horizontale craquelure bovenaan in het midden van het schilderij, veroorzaakt door het spieraam achter het doek, voor een belangrijk deel vakkundig door de restaurator aan het zicht is onttrokken.
Ook documentair gezien is het schilderij van belang voor de collectie van Korpora, en in het bijzonder voor de nationale Collectie Nederlandse Politie, omdat bekend is waar en uit welke tijd het ongeveer is en vooral omdat het werk belangrijk is voor de iconografie van de Nederlandse politieuniformering.
Reageer
Heb je meer informatie of een opmerking over dit onderwerp? Reageer dan op deze blog! Je reactie verschijnt direct onder de blog en is voor iedereen zichtbaar. Korpora heeft het recht reacties te verwijderen, in te korten of anderszins aan te passen. Voorts zijn de algemene voorwaarden van toepassing.